Mattemagiker
Utstyr
- fyrstikkoppgaver eller andre mattenøtter
- fyrstikker
- et magiker-antrekk (valgfritt)
I snekkerboden - utstyret blir til
Kle på mattemagikeren passende magiker-klær og utstyr magikeren med de hjelpemidlene han måtte trenge for at oppgavene skal kunne visualiseres og løses.
Matematikken i aktiviteten
En står egentlig veldig fritt til hvilke oppgaver mattemagikeren skal gi barna. Her er noen forslag til fyrstikkoppgaver med utgangspunkt i én og samme figur:
Legg 12 fyrstikker slik at du får en kvadratisk figur slik som på illustrasjonen over.
Oppgave 1: Lag to ulike kvadrat ved å fjerne to fyrstikker.
Oppgave 2: Flytt på 3 fyrstikker, slik at du får tre like store kvadrat.
Oppgave 3: Lag tre like store kvadrat igjen, men denne gangen ved å flytte på fire fyrstikker.
Oppgave 4: Nå skal du lage ikke mindre enn syv kvadrater (de behøver ikke være like store), men du skal ikke flytte på mer enn to fyrstikker.
(Hint: Fyrstikkene kan ligge over hverandre.)
Oppgave 5: Lag ti kvadrater (disse behøver heller ikke være like store) ved å flytte på fire fyrstikker.
(Hint: Fyrstikkene kan ligge over hverandre)
Hvordan differensiere?
Mattemagikeren må ha både vanskelige og lette oppgaver for hånden. En differensierer ved å gi oppgaver med passende vanskelighetsgrad, der en kan tilpasse med små hint underveis om noen blir stående fast. Husk at det ikke skal være for lett - det må gis tid til undring og grubling!
Del på Facebook
Ideer til matematikkdag
Består av:
- Antall rekkefølger
- Bingo
- Bowling
- Brette spå
- Bygge tårn (3D figurer)
- Edderkopp
- Fiskelykke
- Fyll opp tieren
- Først til 50 (eller 100)
- Hanois tårn
- Hesteveddeløp med mer
- Hoppetau
- Kaste på blink
- Kims lek med geometriske figurer
- Kombinatorikk med bretting
- Magiske figurer
- Mattemagiker
- Platonske legemer (aktivitet)
- Puslespill med tannpirkere
- Spikerbrett
- Spillbod
- Papirfly
- Rakettoppskyting
- Sparegrisen
- Telling i mange variasjoner
- Volum
- 3D - figurer i såpebobler