Rakettoppskyting
Utstyr:
- A4 - papir
- tape
- oppskutingsrampe
- tau
Arbeidstegningen med oppgavene finner du i høyrespalten under vedlegg.
Matematikken i aktiviteten
Her skal vi øve på tall, addisjon og posisjonssystem. I tillegg er det både teknologi og design vi tar i bruk når vi skal lage en rakett som flyr rett frem. Elevene skal lage raketten selv, mens læreren er klar med oppskytingsrampen. Mål er sirkler med tau med nummerering fra 2 til 9. Deretter sikter de på mål og prøver å treffe dem. Elevene får fem forsøk. Sifrene de treffer setter de inn i regneoppgaven.
Om de ikke treffer sirklene blir det 1. Hvem får størst sum?
Hvordan differensiere?
1. - 2. trinn: Elevene legger sammen tallene de treffer.
3. - 4. trinn: Skriv sifrene inn i regneoppgaven. Hvor mye klarer du å få til sammen? Hva hvis det ikke er valgfritt i hvilken rekkefølge du skriver sifrene inn?
5. -7. trinn: Elevne skal bruke tallene så de kommer nærmest mulig 50. Det er lov å bruke alle fire regnearter.
For å gjøre aktiviteten enda mer utfordrende kan noen av målene være blanke slik at de kan brukes litt som jokere i kortspill (være det tallet man trenger). Tallene kan også være brøker, prosenter og mye mer.
Del på Facebook
Ideer til matematikkdag
Består av:
- Antall rekkefølger
- Bingo
- Bowling
- Brette spå
- Bygge tårn (3D figurer)
- Edderkopp
- Fiskelykke
- Fyll opp tieren
- Først til 50 (eller 100)
- Hanois tårn
- Hesteveddeløp med mer
- Hoppetau
- Kaste på blink
- Kims lek med geometriske figurer
- Kombinatorikk med bretting
- Magiske figurer
- Mattemagiker
- Platonske legemer (aktivitet)
- Puslespill med tannpirkere
- Spikerbrett
- Spillbod
- Papirfly
- Rakettoppskyting
- Sparegrisen
- Telling i mange variasjoner
- Volum
- 3D - figurer i såpebobler