Edderkopp
Utstyr:
- Edderkopp-krok
- 10 - 12 tallklosser
- en plate/et ark
I høyrespalten under vedlegget finner du arbeidsark som deles ut til deltakere.
Matematikken i aktiviteten
Se på illustrasjonen. Ved hjelp av kroken løfter en fem klosser på platen/arket. Det er ikke lov å gå inn i sirkelen. Vend om hver kloss slik at du ser tallverdien, og velg hvor du vil plassere den i regnestykket før du vender den neste. Det er om å gjøre og komme nærmest mulig 100.
Hvordan differensiere?
1. - 2. trinn: Klossene har verdiene 0 til 9. Det gjelder å skrive det høyeste tallet med to (eller tre) siffer.
3. - 4. trinn: Klossene har verdiene 0 til 9. Lag et tosifret, og et tresifret tall, hvor du bestemmer plassverdien etterhvert som de snur klosser. Det gjelder å få den høyeste summen.
5. - 7. trinn: Elevene plukker opp 5 klosser. De har verdiene -9 til 9. Du kan bruke de fire regneartene. Det gjelder å komme nærmest 30.
På tilsvarende måte kan man tilpasse aktiviteten også for eldre ved å bruke brøker eller prosenter.
Del på Facebook
Ideer til matematikkdag
Består av:
- Antall rekkefølger
- Bingo
- Bowling
- Brette spå
- Bygge tårn (3D figurer)
- Edderkopp
- Fiskelykke
- Fyll opp tieren
- Først til 50 (eller 100)
- Hanois tårn
- Hesteveddeløp med mer
- Hoppetau
- Kaste på blink
- Kims lek med geometriske figurer
- Kombinatorikk med bretting
- Magiske figurer
- Mattemagiker
- Platonske legemer (aktivitet)
- Puslespill med tannpirkere
- Spikerbrett
- Spillbod
- Papirfly
- Rakettoppskyting
- Sparegrisen
- Telling i mange variasjoner
- Volum
- 3D - figurer i såpebobler