Hoppetau
Utstyr:
- hoppetau
- stoppeklokke
Matematikk i aktiviteten
Elevene hopper i 1 minutt 3 ganger. For hver gang må en notere hvor mange hopp de klarte. Etter 3 ganger finner en gjennomsnittet av antall hopp.
Hvordan differensiere?
1. - 2. trinn: Elevene hopper i 1 minutt og teller hvor mange hopp de klarte. De kan hoppe 2 ganger i 1 minutt og regne ut hvor mange hopp de fikk til sammen.
3. - 4. trinn: Elevene hopper 3 ganger i 1 minutt og multipliserer tallet på hopp for hver økt, med hverandre. De kan gjerne bruke lommeregner.
5. - 7. trinn: Når de hopper skal de samtidig si høyt ei tallfølge, for eksempel en gange i gangetabellen.
Videre: På tilsvarende måte kan man øke vanskelighetsgraden på oppgavene som utføres mens det hoppes. Her kan man bruke for eksempel partall/oddetall/primtall eller egetprodusert tallmønster (dobling, halvering), måleenheter, navn på ulike geometriske figurer eller formelen for omkrets/areal for disse og så videre.
Del på Facebook
Ideer til matematikkdag
Består av:
- Antall rekkefølger
- Bingo
- Bowling
- Brette spå
- Bygge tårn (3D figurer)
- Edderkopp
- Fiskelykke
- Fyll opp tieren
- Først til 50 (eller 100)
- Hanois tårn
- Hesteveddeløp med mer
- Hoppetau
- Kaste på blink
- Kims lek med geometriske figurer
- Kombinatorikk med bretting
- Magiske figurer
- Mattemagiker
- Platonske legemer (aktivitet)
- Puslespill med tannpirkere
- Spikerbrett
- Spillbod
- Papirfly
- Rakettoppskyting
- Sparegrisen
- Telling i mange variasjoner
- Volum
- 3D - figurer i såpebobler