Eksempel: Når koker vannet?
Vi vil modellere koketiden til vann avhengig av mengden vann. Vi bruker en vanlig kokeplate og kjele og vann fra springen. Vi får følgende tall:
dL | sekunder |
1 | 200 |
2 | 400 |
3 | 680 |
4 | 1000 |
5 | 1021 |
6 | 1300 |
Vi kan nå tegne opp denne informasjonen. Vi måler dL på x-aksen og sekunder på y-aksen.
Vi kan nå bruke regresjon for å finne en funksjon som passer til disse dataene. Dette kan du for eksempel bruke GeoGebra til. Her ser vi at punktene ligger sånn ca på en linje, og vi bruker derfor en lineær funksjon.
Vi finner, ved hjelp av regneprogrammet, at funksjonen gir hvor lang tid det tar før vannet koker, der er antall dL.
Denne funksjonen er altså modellen vår. Hvis vi ville bruke modellen i praksis, måtte vi nå gått i gang med å teste modellen. Har for eksempel variasjoner i temperaturen på vannet mye å si? Kan vi bruke modellen på andre plater? Hvis vi fant store avvik, måtte vi kanskje gått tilbake og endret modellen, eller begrenset område den kan brukes på.
Del på Facebook
Lynkurs 11.-13.trinn
Kultur og modellering
Består av:
- Hva er matematisk modellering?
- Å lage en matematisk modell
- Eksempel: Antall bakterier i en gryte
- Eksempel: Når koker vannet?
- Prognose
- Regresjon 1
- Regresjon 2: hva betyr det at en kurve «passer til dataene»?
- Matematikkens historie 1: Matematikkens utvikling
- Matematikkens historie 2: Store matematikere