Flere utfordringer i Scratch
I oppgavene under skal du både videreutvikle og lage egne programmer. Merk at alle oppgavene tar utgangspunkt i noe du har vært innom tidligere. Se gjerne tilbake og identifiser hvilke programmer som kan hjelpe deg i oppstarten.
Merk at løsningsforlag er forslag, det er som regel flere programmer som vil gi samme resultat.
Oppgave: Gjenskap bildet
Lag et program som gjenskaper bildet under.
Hvis du har problemer med å finne ut hvor tegneblokkene ligger finner du dem ved å legge til tilleggsfunksjon (se video her).
Oppgave: Simulering av terningkast
- Lag et program som simulerer kast av én terning der katten sier antall øyne.
- Utvide programmet slik at det kan telle hvor mange seksere du får etter et gitt antall kast.
- Utvide programmet slik at det kan brukes for undersøke følgende situasjon:
Vi kaster tre terninger
Dersom de tre terningene viser samme antall øyne får Anders poeng
Dersom summen av terningene kan deles på syv får Willy poeng
Bruk programmet til å argumentere for sannsynligeten for seier for Anders og Willy.
Oppgave: Veddeløp
Programmet under kan brukes til å arbeide med sannsynlighet og simulering.
Identifiser hva som simuleres og lag relevante deloppgaver til programmet.
Merk: I programmet ser vi hvordan vi kan bruke både lokale og globale koder i Scratch. Noen koder gjelder for alle figurer, mens andre gjelder for enkeltfigurer. Klikk på de ulike figurene nede til høyre for å se hva som hører til hva.
Oppgave: Matematiske funksjoner
Programmet under kan brukes til å undersøke lineære funksjoner, men det er noe som ikke fungere som det skal. Identifiser hva som skjer underveis i programmet, hva som er problemet og hvordan det kan fikses. Du står fritt til å begrense som du vil.
Lag i tillegg relevante deloppgaver og refleksjonsspørsmål som kan brukes i skolen.
Del på Facebook
Lynkurs, 8.-10.trinn
Programmering
Består av:
- Oversiktsside Scratch
- Første møte med Scratch
- Variabler i Scratch
- Løkker og vilkår i Scratch
- Flere utfordringer i Scratch