Figurtall
Elevene jobber med figurtall og utforsker ulike tallmønster. De får kjennskap til kvadrattallene og får også mulighet til å være kreative og lage sine egne figurtall.
Lærerens instruksjoner
Økt 1
Introduksjon for hele gruppen ved lærer:
De to første kvadrattallene.Tallrekker som forandrer seg etter et bestemt mønster kan kalles figurtall. Slike figurtall kan vi lage ved å bruke for eksempel plastbrikker. Kvadrattallene er et eksempel på slike figurtall. Det første kvadrattallet er det bare en brikke i. Det andre kvadrattallet består av 4 brikker. Vis på tavla eller på overhead hvordan de to første kvadrattallene ser ut.
Elevaktivitet:
Elevene skal selv lage kvadrattallene enten ved å lage figurene selv eller ved samarbeid to og to elever. Elevene fyller inn på elevarket det de kommer fram til.
Oppsummering felles i gruppen:
Oppsummeringen felles i gruppen etter aktiviteten kan inneholde følgende spørsmål:
- Er det en sammenheng mellom figurtallets nummer i rekken og hvor mange brikker det er?
- Hvorfor tror dere at denne tallrekken kalles kvadrattall?
- Klarer dere å finne ut hvor mange brikker det er i figurtallet uten å telle antall brikker?
- Hvordan kan vi vite hva figurtall nr. 10 er?
- Kan dere lage en regel?
Økt 2
Introduksjon til det videre arbeidet med figurtall:
Hvis dette opplegget gjennomføres en påfølgende dag, er det viktig å raskt repetere arbeidet med kvadrattallene. I denne økten skal elevene få lage sine egne figurtall.
Elevaktivitet:
Et eksempel på figurtall.
Elevene jobber alene eller i grupper på to elever. De bruker fantasien og lager sine egne figurtall med plastbrikker. De skriftliggjør det på det vedlagte elevarket.
Oppsummering felles i gruppen:
Elevene får etter tur vise fram figurtallet de har laget. De legger figurtall 1, 2 og 3 på overheaden. Resten av gruppen forsøker å gjette hvordan de neste figurtallene skal se ut. Samtal også om hvilken regel dere kan lage for figurtallene som blir presentert.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 4. årssteget
- Tal
- kjenne att, eksperimentere med, beskrive og vidareføre strukturar i talmønster
- Tal
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- utforske og beskrive strukturar og forandringar i geometriske mønster og talmønster med figurar, ord og formlar
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
Introduksjon og oppsummering for hele gruppen.
Elevene arbeider alene eller i grupper på to elever. -
Utstyr
Plastbrikker
Elevark
Blyant -
Tidsbruk
To økter à 30-45 min.
Begge øktene kan gjennomføres samme dag, eller deles på to dager. -
Valg av tidspunkt
Dette opplegget kan brukes som en innføring til arbeidet med tallmønster. Det egner seg også til bruk underveis i arbeidet med emnet.