Julekalender 2015, 8. - 10. trinn
Lærerens instruksjoner
ALT DU FINNER PÅ DISSE NETTSIDENE KAN DU LASTE NED I ET UTSKRIFTSVENNLIG FORMAT (pdf), se vedlegget i høyrespalten.
Årets julekalender for 8.-10. trinn består av 9 enkeltstående oppgaver som kan løses uavhengig av hverandre. Alle oppgavene har flere svaralternativer, hvorav ett er riktig. De fire siste oppgavene er delt i to nivåer slik at du som lærer, eller eleven selv, kan velge hvilket nivå som passer best. Nivå I er det letteste. Når dere har alle 9 bokstavene skal disse settes sammen til et norsk ord, og det er dette ordet som er løsningen på julekalenderen for 8.-10. trinn.
Oppgavene er nummerert, men rekkefølgen har ingenting å si – bokstavene må uansett stokkes om. For tips/kommentarere med mer se de siste to sidene.
Stikkord for årets løsningsord gis eventuelt til elevene ETTER at oppgavene er løst:
badetabbe
Opplegget kan passe til en kosetime før jul, eller så kan klassen velge å løse noen oppgaver om gangen. Dersom klassen skal bruke opplegget i én kosetime kan det lønne seg å jobbe i grupper og fordele oppgaver, slik at alle oppgavene blir forsøkt løst i løpet av timen. De ”letteste” oppgavene kommer først.
Klasser som ønsker å konkurrere om å vinne premier må sende inn løsningene innen 16. januar 2016. Det er læreren som på vegne av trinnet/gruppen skal sende inn løsningsordet ved å fylle inn nettskjemaet "Løsningsord 2015" i høyrespalten på
http://matematikk.org/julekalenderen
Alle mottar en bekreftelse på innlevert svar. Hvis du i løpet av kort tid ikke har mottatt bekreftelse, betyr det at vi ikke har mottatt løsningsordet. I så fall, fyll vennligst inn nettskjemaet en gang til (husk å skrive e-postadressen din riktig).
Innsendingsfrist for konkurransen er 16. januar 2016.
Vinnerne offentliggjøres via startsiden, www.matematikk.org, 20. januar kl. 12.00.
Spørsmål kan sendes til post@matematikk.org
Lykke til med oppgavene og god jul!
Elevens oppgaveark
Eksempler på årets oppgaver for 8. - 10. trinn
Oppgave 3.
Finn alle navnene som kan brukes på denne figuren:
Kvadrat og parallellogram | N |
Kvadrat, parallellogram og rombe | K |
Kvadrat, parallellogram og rektangel | O |
Kvadrat, parallellogram, rombe og rektangel | P |
Oppgave 6 (nivå I)
Karianne, Line og Bjørn har blitt enige om å dele kr i forholdet (Karianne : Line : Bjørnar).
https://www.flickr.com/photos/38605609@N02/7583441768Oppgavens bokstav er forbokstaven i navnet til den av de tre som fikk kr etter fordelingen.