Hvem skal ut?
Finn tallet eller regneuttrykket som ikke passer inn i en rekke. Lag nå oppgaver for din nabo.
Lærerens instruksjoner
Del elevene i grupper eller par. Forklar at de skal velge ut et tall/regneuttrykk som ikke passer inn i én rekke. Elevene blir og utfordret til å reflektere over om det finnes flere mulige løsninger.
Gjennomgå besvarelsene felles. Fokuser på å samtale om matematikken. Hvorfor passer ikke tallet inn? Bruk riktige matematiske begreper. La elevene forklare begrepene.
Til slutt skal elevene lage oppgaver til hverandre. Bytt oppgaveark. Lever tilbake og rett til hverandre. Her går lærer rundt og hører hvordan elevene reflekterer og snakker sammen.
Elevens oppgaveark
Hvem skal ut?
(Kan det finnes flere svar?)
Nå er det deres tur: Lag oppgaver til en annen gruppe.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- utforske og beskrive strukturar og forandringar i geometriske mønster og talmønster med figurar, ord og formlar
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
Par eller små grupper.
-
Utstyr
Se elevark eller vedlegg.
-
Valg av tidspunkt
Innføring eller repetisjon.
Skrevet av
