Vi forsker på tall!
Undervisningsopplegget har fokus på tallforståelse og tallbehandling der elevene skal samarbeide om å løse oppgaver, argumentere for de løsningene de finner og bruke begreper og uttrykk i tallbehandling.
Lærerens instruksjoner
Fokuset i undervisningsopplegget er samarbeid der elevene oppfordres til å argumentere for løsningene de finner og bruker begreper og uttrykker fra tallbehandling.
Se i høyrespalten under Vedlegg for oppgavene og tallkort.
Opplegget kan varieres ved at
- grupper lages på tvers av trinn.
- elevene lager egne oppgaver.
- elevene bytter ut tall.
- det brukes negative tall og desimaltall i noen av oppgavene.
Undervisningsopplegget er publisert i LAMIS Matematikkheftet 2014.
Elevens oppgaveark
Eksempler:
Oppgave 1. Du skal finne et tall. Tallet er større enn 5. Tallet multiplisert med 5 er mindre enn 50. Tallet går opp i 48. Tallet multiplisert med 8 er større enn 50. Hva er tallet?
Oppgave 2. Hvor mange måter kan du bygge tallet 8 på ved hjelp av tallkortene. (Bruk tallkort 0-9)
Oppgave 15. Ved et travløp ble det delt ut i alt 110 000 kr i premier til de tre beste hestene. Hest nr. 1 fikk dobbelt så mye i premie som hest nr. 2, og hest nr. 2 fikk 10 000 mer enn hest nr. 3. Hvor mye fikk hver av de tre hestene?
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 4. årssteget
- Tal
- beskrive og bruke plassverdisystemet for dei heile tala, bruke positive og negative heile tal, enkle brøkar og desimaltal i praktiske samanhengar og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar
- gjere overslag over og finne tal ved hjelp av hovudrekning, teljemateriell og skriftlege notat, gjennomføre overslagsrekning og vurdere svar
- utvikle, bruke og samtale om ulike reknemetodar for addisjon og subtraksjon av fleirsifra tal både i hovudet og på papiret
- utvikle og bruke varierte metodar for multiplikasjon og divisjon, bruke dei i praktiske situasjonar og bruke den vesle multiplikasjonstabellen i hovudrekning og i oppgåveløysing
- Tal
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina
- utvikle, bruke og diskutere metodar for hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning og bruke digitale verktøy i berekningar
- finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga
- Tal og algebra
- Etter 10. årssteget
- Tal og algebra
- samanlikne og rekne om mellom heile tal, desimaltal, brøkar, prosent, promille og tal på standardform, uttrykkje slike tal på varierte måtar og vurdere i kva for situasjonar ulike representasjonar er formålstenlege
- utvikle, bruke og gjere greie for ulike metodar i hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning med dei fire rekneartane
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
I grupper på 2 - 4 elever.
-
Utstyr
Blyant, papir, tellebrikker/multibasemateriell
-
Tidsbruk
1 time
-
Valg av tidspunkt
Øving og repetisjon.