Introduksjon til likningssett for 5. trinn og oppover
I likningssettene brukes bilder av lommebøker og vesker i stedet for tall og plusstegn.
Lærerens instruksjoner
I de 8 treningsoppgavene i oppgavesettet finner du likningssett med både to og tre ukjente.
I hver oppgave skal elevene finne det totale innholdet i det siste rektangelet, eller hvilket tall spørsmålstegnet står for.
Et spørsmål til elevene kan være om det er flere måter å tenke på.
For elever på ungdomsskolen kan bildene (etterhvert) erstattes med bokstaver.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga
- Tal og algebra
- Etter 10. årssteget
- Tal og algebra
- løyse likningar og ulikskapar av første grad og likningssystem med to ukjende og bruke dette til å løyse praktiske og teoretiske problem
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
Små grupper eller en og en.
-
Utstyr
Ingen spesielle.
-
Tidsbruk
Varierer, men ca. 30 minutter inkludert diskusjon om fremgangsmåte. I ungdomsskolen bør introduksjon av bokstaver være med.
-
Valg av tidspunkt
Introduksjon til likningssett, men kan også brukes som problemløsingsoppgaver.