Telling i mange variasjoner
Utstyr:
Her kan dere bruke akkruat det dere ønsker eller har lett tilgjengelig. Har er noen forslag:
- kongler
- baller
- et tøystykke
- et tau
- stoler
- bord
- penner
- blyanter
- viskelær
- og så videre
Matematikken i aktiviteten
Hva dere velger å telle vil være avhengig av stedet dere ønsker å gjennomføre aktiviteten på. Dersom dere ønsker å være i bevegelse, foreslår vi:
- en tur ut i skogen der elevene får beskjed om å samle så mange kongler som mulig.
- en tur rundt på skolen der de får telle alle stoler og bord de kommer over
Uavhengig av tellematerialet får elevene beskjed om å velge en lur tellestrategi for å finne ut det totale antallet objekter.
Dersom dere velger å gjennomføre aktiviteten i klasserommet/inne:
- kast ball til hverandre og tell høyt mens dere kaster
- tell penner, blyanter, viskelær eller bøker
- knyt knuter på et tøystykke eller et tau
Hvordan differensiere?
Be elevene telle med 2 om gangen (partall/oddetall).
Be elevene telle forlengs eller baklengs.
Etter at elevene har telt antall bord og/eller stoler, be elevene om å finne ut hvor mange bein alle stolene/bordene har til sammen. Hvilken strategi er lur å bruke her?
Be elevene sette frem for eksempel tre fargestifter på pulten. De skal finne det totale antallet fargestifter på pultene i rommet. Diskuter hvilken tellestrategi er lur å bruke.
Del på Facebook