Brøkdomino
Et spill hvor elevene trekker hver sin dominobrikke. Brikken betraktes som en brøk. Eleven med størst brøk vinner.
Lærerens instruksjoner
Gjennomføring
Dette er en variant av "Brøk-kamp 1" fra "Et ess i ermet". Her brukes domino-brikker i stedet for en kortstokk.
Elevene deles i par (kan også spille tre mot hverandre). Et sett med dominobrikker legges på bordet med baksida opp.
Elevene trekker hver sin domino-brikke. Den som har størst brøk vinner runden. Spillet fortsetter til bordet er tomt. Spilleren som har samlet flest brikker har vunnet.
OBS: En del dominobrikker har et blank felt. I dette spillet brukes disse som én prikk (gir flere like verdier og flere omkamper).
La elevene bruke konkretiseringsmateriell (brøksirkler eller tilsvarende) til å sammenligne brøkene. Elevene må kjenne konkretiseringsutstyret godt nok til å kunne ta ut for eksempel to seks-deler og en tre-del og kunne sammenligne størrelsen av disse.
Hvis elevene får brøker med samme verdi blir det omkamp. Den som vinner omkampen vinner også dominobrikkene fra den uavgjorte runden.
Tilpasning
For mange elever blir dette fort et enkelt spill. Da kan det differensieres med at noen elevpar kan velge å bruke det største tallet som teller. Alternativt kan læreren bestemme at blank felt skal bety for eksempel åtte prikker.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 4. årssteget
- Tal
- beskrive og bruke plassverdisystemet for dei heile tala, bruke positive og negative heile tal, enkle brøkar og desimaltal i praktiske samanhengar og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar
- Tal
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina
- Tal og algebra